احلى نكتة في العالم كله تموت من الضحك

احلى نكتة في العالم كله تموت من الضحك

تعد النكتة إحدى الفنون الشعبية التي تساهم في نشر السعادة بين الناس كما أنها تساهم بدور فعال تسهيل عملية التفاعل مع الآخرين وتخلق بينهم مزيج من المشاعر الإيجابية وتضفي على الجلسة لونا من ألوان المرح والسعادة وخلال موقع قبيلة سوف نذكر لكم احلى نكتة في العالم تموت من الضحك.

احلى نكتة في العالم

تعد النكتة هي سيدة فن الفكاهة نظرا لما تتميز به من تأثير قوي في جعل مستمعيها يبتسمون وينسون من خلالها أحزانهم لذا سنقدم  أحلى نكتة في العالم وباقة متنوعة من النكت فيما يلي:

  • واحد بيسأل صاحبه ليه الأطباء بيحطوا كمامة على وشهم وهما بيعملوا أي عملية؟ قاله عشان العملية لو فشلت ما حدن يعرفهم.
  • مدير دخل الفصل على معلم التربية الدينية الإسلامية لقي المعلم نائم راح الطلاب صاحوا بأعلى صوت المدير المدير، قام المعلم وقال لهم هكذا تكون صلاة العاجز، بكرة بإذن الله نأخذ درس أهل الكهف.
  • محشش جالو سؤال في امتحان التاريخ، اذكر أحداث غزوة أحد؟ كتب المحشش والله من الغبرة اللي كانت موجودة ما شفت حاجة.
  • سيدة عجوز أول مرة تركب طيارة، حلفت على أولادها ليقوموا يساعدوا مضيفات الطيارة.
  • مسافر قال لزوجته وهما مسافرين البسي عباية واسعة قالته ايه ده الغيرة كلها قالها مش غيرة يا حبيبتي كرشك ظاهر كأنه حزام ناسف لا تورطنا في التفتيش.

احلى نكتة في العالم قصيرة

وإستكمالًا لحديثنا عن احلى نكتة في العالم تعد النكت القصيرة من أجمل النكت وخاصة إن كان ملقيها يتميز بفن الإلقاء فحينئذ سوف تكون النكتة مضحكة بالتأكيد وإليكم أجمل النكت القصيرة والمضحكة مووت:

  • واحد راح يخطب قال لأبو العروسة: يا عمي أنا عندي شركات ومصانع وطيارات وعربيات وعمارات وفلل وقصور قاله كله دا عندك قاله آه بس عندي مشكلة واحدة أبو العروسة قاله مشكلة إيه بس: قاله مشكلتي إني كذاب يا عمي.
  • واحد كان بتصفح جريدة شاف صفحة الوفيات قعد يضحك تعرفون ليش؟ علشان لقي اسمه معاهم.
  • جدة شافت بنت ابنها بتكهرب قعدت تصقفلها تعرفون ليش حسبتها بترقص.
  • شخص دلوع عطوه سكينة قالوه اذبح هذا الخروف راح غز السكينة في أيده وقعد يقول للخروف موت.
  • بخيل فلوسه طارت من فوق السطح نزل ما وجدتهم على الأرض تدرون ليش: عشان هو نزل أسرع منهم.
  • اثنين محششين واحد يبقول للثاني تصدق إن أنت شبه الحمار راح الثاني قاله بس قول مشاء الله.
  • الشاي قال للسكر يا حلو راح السكري قال الشاي يا مدوبني فيك أنت.

احلى نكتة في العالم

اطلع على: نكت مضحكة عن الشتاء والبرد

نكت تموت من الضحك

للباحثين عن احلى نكتة في العالم تموت من الضحك وتنسى الهموم والأحزان إليكم باقة متنوعة من أجمل النكت التي تموت النكت وهي:

واحد عندو اثنين من الأبناء بيشك آن واحد فيهم مش ابنه، راح سأل حكيم قاله: روح عن شاطئ البحر واعمل دايرة ونام فيها أنت وأبنائك ولما تصحى من النوم اللي معاك جوه الدايرة هو ابنك واللي يختفي دا مش ابنك.

محشش نايم أمه بتصحيه علشان يصلى ظهر الجمعة، قالت له يا ابني قوم الإمام بيخطب، قالها طب جوزوه طالما بيصلي.

محشش بيسأل عندك فاصوليا خضراء رد عليه وقاله أمال عندك ألوان ايه.

واحد غبي راح يخطب فوالد العروسة طلب منه عشرين ألف مهر راح الغبي قاله وليه يعنى دا قدامي واحدة على أربعة تلاف بس وحامل كمان.

صعيد يركب تاكسي، قام السواق نزل من التاكسي علشان يشتري سجاير راح لقي الصعيدي خالع عصاية الفتيس راح السواق ساله ليه خلعتها قاله شايفك عمال تلحلح فيها يمين وشمال قلت أريحك واخلعهالك وأوفر لك تعبك.

واحد صعيدي حاسس بالحر الشديد ومعندوش مراوح ولا تكييف راح واخد لبوس خافض للحرارة.

مذيعة بتسأل طالب أحمد زويل أخد جائزة نوبل في إيه رد عليها وقالها خدها في علبة قطيفة لونها أحمر.

محشش كل ما يفتح الثلاجة يلاقي اللمبة بتاعها شغلها راح جاب عصاية ووقف قدام باب الثلاجة وقال اديني واقف لما اشوف مين دا الي بشغل اللمبة.

احلى نكتة في العالم جامدة موت

سوف نعرض لكم خلال هذه الفكرة نكت جامدة موت سوف تدخل السرور عليك وعلى أصدقائك وتضفي على جلستك لونا خاصا من المرح والسعادة وهي:

أصحاب طلعوا الصحراء يصطادون ومعهم كلابهم، كل ما يصيدون حاجة الكلاب بتاعتهم تجري تجيب اللي يصطادوه ما عدا كلب واحد كل ما يسمع صوت الرصاص يخاف راح واحد من الصحاب قاله الكلب دا كل ما تروح فرح فيه ضرب نار كثير خده معاك عشان يتعود على صوت الرصاص وضرب النار وبعد الراجل عمل كده فعلا لمدة ست شهور رجع وخده معاه في الصيد الكلب أول ما سمع ضرب الرصاص قعد يزغرط.

زوج اشترى لمراته غسالة فول أوتوماتيك راحت مراته عزمت الجيران على الشي علشان يشوفوا الغسالة وتغيظهم راحت الزوجة مشغلة الغسالة وبدل ما تحط فيها سبعة كيلو غسيل راحت حطت عشرين كيلو وراحت مشغلاها الغسالة بدأت تشتغل وتنشف الغسيل ومن شدة الحمل عليها بدأت تتحرك من الأرض وتمشي اتجاه البلكونة راحت واحدة من الجيران قامت قالت والله ما انتي ناشرة الغسيل كفاية عليك كدة أنا اللي هنشره… هههه.

واحد ومراته قاعدين جنب بعض السرير، راح الراجل سألها بتفكري في إيه يا حبيبتي بصتله بإغراء وقالت له بفكر في اللي انت بتفكر فيه راح ضربها بالقلم قالها عايزة تتجوزي عليّ يا واطية.

فرخة وديك بيعايروا بعض الديك قال لفرخة مسكينة أنت يا فرخة كل ما تبيضي بيضة بياخدوها منك راحت الفرخة ردت عليه وقال له ما أنت يا خويا بتأذن في الفجر ومش بتصلي.

معلم إنجليزي يعلم تلاميذه كيفية الرد في بعض المواقف بالإنجليزي قالهم لو واحد طلب منك تعالي هنا بالإنجليزي هتقولوله إيه؟  ردوا وقالوا هنقوله كم هير راح قالهم طب لو قالكم ارجع تاني هتقولوا إيه؟ قالوا فنلف من الناحية التانية وأقوله برضو كم هير.

احلى نكتة في العالم

نكت مصرية مضحكة جدا

الشعب المصري من أكثر الشعوب التي تحب الفكاهة والمرح وهذا يتضح من خلال ما خلفه لنا المسرح وفن المنولوجست الرائع ومن أجمل النكت المصرية المضحكة ما يلي:

مصري في نيويورك دخل سوبر ماركت مع صاحبه الأميركي راح الأميركاني سرق ثلاث شيكولاتات وخباهم في جيبه وقال المصري أنا إيدي خفيفة ومحدش أبدا يعرف يكشفني تعرف تعمل زيي؟ راح المصري قاله طب تعالي ورايا راح لصاحب المحل وقاله: بتحب السحر قاله: ايوه قاله: طب هاتلي ثلاث شيكولاتات جلاسكي راح المصري أكلهم راح صاحب المحل قاله فين السحر اللي انت قولت عليه؟ راح المصري قاله حط إيدك جوه جيب الأميركاني ده هتلاقيهم.

مصرية وجوزها حياتهم كلها نكد آخر ما زهقوا عملوا اتفاق إنهم يخلوا يوم نكد ويوم فرح الزوجة يوم الفرح تتحزم وترقص لجوزها وتغنيله بكرة النكد بكرة.

واحد متزوج من واحدة غبية خالص قالها هاعمل معاكي جمعية كل يوم اديكى جنية وبوسة جا في آخر الشهر وجد معاها تسعين جنية قاله إيه ده يا ولية ده من فين المبلغ ده قالت له اسكت يا راجل دا أبو محمد جارنا دخل باسمين؟

اطلع على: بوستات نكت مضحكة

وفي نهاية هذا المقال نود أن نكون قد أدخلنا السرور على قلوبكم من خلال ما عرضناه لكم من نكت جامدة جدا يمكنكم الاستعانة بها في لإضفاء جو من المرح وأنت جالس مع أسرتك أو مع أصدقائك.

إغلاق